bali - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Maarten Arkel - WaarBenJij.nu bali - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Maarten Arkel - WaarBenJij.nu

bali

Blijf op de hoogte en volg Maarten

21 April 2013 | Indonesië, Seminyak

zo beste mensen,

Ik heb zoals gewoonlijk een tijdje niks laten horen, maar ik had het ook wel heel erg druk. Na flink wat kilometers op de brommer afgelegd te hebben en op jacht te zijn gegaan naar de perfecte golven, werd het ook tijd voor het serieuze werk.

Het vrijwilligerswerk in het weeshuis ging van start. Het weeshuis, genaamd Yayasan Kasih Peduli Anak(YKPA) werd onze thuisbasis. Het is een weeshuis dat zich vooral richt op het helpen van de straatkinderen in Kuta, waar er nog al veel van zijn helaas. Het weeshuis heeft plaats voor 33 kinderen van allle leeftijden tot ongeveer 19 jaar. Veel kinderen daar zijn van straat geplukt en zijn ook vaak door hun ouders vanuit afgelegen dorpen gestuurd naar Kuta, om daar geld voor ze op te halen met de verkoop van armbandjes bij de stoplichten op de grote wegen. Gelukkig voor ze zijn ze door de eigenaresse van het weeshuis(Putu) van straat gehaald om bij haar te komen wonen. Nu gaan ze bijna allemaal naar school en een paar gaan naar een internationale school, wat toch wel heel erg bijzonder is voor straatkinderen! Verder hebben we ook geholpen met Engelse lessen maar ook hebben we les gegeven aan de kinderen die nu nog op straat werken, in een lokaal ergens in een steegje in Kuta. Verder gaan we een paar keer per week naar het weeshuis en maken we daar muziek. Het is heel bijzonder wat het weeshuis allemaal voor de kinderen doet en het is ook leuk om te helpen! Het is soms wel raar om de kinderen die ik heb lesgegeven weer tegen te komen op straat als ze aan het werk zijn, soms zijn ze maar 4 jaar oud. Verder geven we ook surflessen met het project en dat is wel heel erg leuk! Ook wil ik alle donateurs bedanken! Want het geld wordt goed besteed.
site van weeshuis: http://ykpa.org/

Dan heb ik natuurlijk ook nog een leven daarnaast. Nou laten we beginnen met de feestdag Galungan, dat is een van de belangrijkste dagen voor de Hindoes. Tijdens deze dag wint het goede van het kwade. Ook zijn er dan overal ceremonies met allemaal mensen die bidden en veel traditionele muziek. Voor deze dag zijn we met wat mensen van het weeshuis naar het eiland Nusa Penida geweest, ten zuid oosten van Bali. Erg leuk om naartoe te gaan ook omdat er helemaal geen toeristen waren want er is niet veel te doen, maar het is er wel prachtig! Voor de ceremonie zijn we naar allemaal tempels geweest en ook een ondergrondse tempel, erg gaaf om te zien. Wel moesten we traditionele kledij aan. Ook zijn we nog een dag naar Nusa Lembongan geweest vanuit Nusa penida, dat is dan wel weer heel erg touristisch vanwege de golven en ook omdat het er zoals gewoonlijk prachtig uitziet!
In de tijd daarna heb ik Tanah Lot bezocht, een van de bekendste tempels hier op Bali en zijn we met een paar mensen naar Ubud geweest. Het dorp van de kunstenaars. Het zag er erg gezellig uit. We hebben daar ook nog gewandeld door het apenbos en gestopt bij een paar mooie sawa's.

Bij de andere feestdag(hebben ze hier nogal veel van) genaamd Kuningan hadden we het plan om 's middags dwars door Bali te rijden naar het Singaraja in het noorden. Want een balineese vriend ging zijn moeder opzoeken. Nou en dat was de meest vreselijke rit van mijn leven op een scooter, want we vertrokken pas tegen de schemering. En dat was geen goed idee, want onderweg begon het al te regenen en ik had geen poncho en we moesten nog door de bergen heen! Nou nadat het al helemaal donker was en we helemaal doorweekt waren en bevroren, leek het ons toch beter om een pitstop te houden en poncho's te kopen. Dat gedaan te hebben moesten we nog een heel stuk door de bergen terwijl er overal overstromingen waren en de bliksem overal te zien was. Uiteindelijk komt het natuurlijk altijd goed en zo ook deze reis. Verder was het noorden super mooi en zijn we ook nog langs allemaal meren gereden en uiteraard bij beroemde tempels gestopt.
Vlak daarna kwamen 2 vrienden, Matthijs en Brian, van thuis langs en die zijn er nu nog steeds. super gezellig! We zijn langs de uluwatu tempel geweest met alle brutale apen en verder hebben we veel gesurft op spots zoals Balangan, Balian, Canggu. Ook gaan we vaak uit en dan vooral naar de reggae bar waar ze altijd een live band hebben die heel strak speelt.

Binnenkort gaan we een paar dagen naar de gili eilanden en naar Lombok!! en dan is mijn reis helaas alweer bijna afgelopen. Maar eerst komt mijn moeder nog een week langs, dus daar heb ik wel veel zin in!

• 21 April 2013 - 11:57

Claar:

Klinkt goed, Maarten! Stukken warmer en spannender dan Engeland! ;) geniet nog maar van je laatste tijd daar, en doe de groetjes aan Jacq!

• 21 April 2013 - 19:24

Tess & Co:

Lieve Maarten, vandaag hebben we gezellig Coens verjaardag gevierd, het was iets minder warm dan bij jou maar zonnig, dus we klagen niet! Geniet nog van je verblijf daar! Liefs, Tess & co

• 22 April 2013 - 08:41

Sabine:

Klinkt goed allemaal, Maart! Toch een ervaring hè, dat werk in het weeshuis....realiseer je nog meer dat het ook anders kan lopen....zeg maar. En wat gezellig dat Jacq langskomt! Geniet nog van de 'laatste loodjes' :)

• 28 April 2013 - 14:05

Michou:

Ha Maarten, wat maak je veel mee, fijn om je werk en alle indrukken met sightseeing te kunnen afwisselen met surfen en goede muziek. Dat lekkere weer spreekt me ook erg aan. Ik zag een prachtige foto van je in Indonesisch overhemd, stoer! Ik was deze maand in Nepal, ook aan het werk. Het werk was heel erg druk, heel veel indrukken: mensen die heel weinig hadden, in elk geval geen speelgoed voor de kinderen, vaak geen elektriciteit, dus ook geen mobiel of comp op te laden, en water ver weg halen bij de pomp. Maar het was ook zo mooi omdat we veel plezier met ze hadden, gewoon met zingen en spelletjes doen en gebarentaal. Als je werkt is het fijne dat je de mensen ook meemaakt buiten het toeristische gebied. Je reis op de scooter naar het Noorden vond ik ook wel heel spannend, en dan nog die regen, pfff, In Nepal reisden wij ook heel veel van healthpost naar healthpost, maar we reden nooit in het donker, omdat dat daar te gevaarlijk is met die slechte wegen ...
    Heel veel plezier nog met je vrienden en met Jacq en tot snel daarna, ik verheug me op al je verhalen!! Veel liefs en kom behouden thuis, van Michou, en ook van Rob